NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-10
Skrivet av: Rolf Öhlén skrivet 2006-10-10, 10:51
En cd-skiva där mormor finns med har uppgifter om henne som inte stämmer med kyrkoböckerna. En bok där en släkting finns med som jag kört fast på gav mig tips om var jag skulle söka fast en del uppgifter inte stämde med kyrkoböckerna. Visade en granne min släktforskning, varvid han visade mig att jag på ett ställe kommit in på fel linje, vilket jag rättade till. Sensmoral; jag litar inte ens på mig själv.  
 
 Disbyt, böcker, register, cd-skivor, andra forskare kan vara en ingång till en lösning på ett problem. Dock; ju fler bearbetningar, större risk för feltolkningar av ursprungsmaterialet.  
Eftersom de flesta jag forskar om är döda, anser jag orginalhandlingar som t ex skattelängder, kyrkböcker, domböcker vara primärkällor, vare sig de är kopierade, scannade eller avfotograferade. Avskrivna eller tolkade av andra är de sekundärkällor. Samtliga källor skall dock anges.  
 
 Det ligger i begereppet forskning; någon presenterar ett resultat, andra kan med tillgängliga metoder och material komma till samma slutsats. När jag tar med namn, datum, yrken, födelseort, föräldrar med mera skall jag klart ange varifrån jag fått uppgifterna.  Kopierar jag material från andra, vilket jag gjort då kyrkböcker saknats, ska jag ange den källan. Är det från mig själv, skall jag ange det och hur jag kommit fram till det.  
 
 Oavsett vad jag använder mig av för material, skall jag redovisa vad jag använt för att komma fram till det resultat jag presenterar. Saknas källhänvisning, måste jag åtminstone uppge varifrån jag hämtat uppgiften så att den kan spåras bakåt för att andra ska kunna kontrollera mitt påstående.
 
Eftersom det är mänskligt att fela, är det nödvändigt att kontrollera materialet mot tillgängliga källor i den mån sådana finns och jag kan tolka dem. Feltolkningar, missuppfattningar, trötthet med mera kan ge upphov till felaktigheter. En antavla som några bekanta stoltserar med tar deras rötter ner på 800-talet fast det saknas tillförlitlkig dokumentation i samtida historiska källor för vissa koplingar. När jag utifrån min erfarenhet och kunskap kommer med invändningar, säger de; ja men varför åberopar då så många den? Källkritik, eller snarare, avsaknad av källkritik gör att många felaktiga uppgifter sprids.  
 
 Samlar jag för min egen skull spelar mindre roll, men jag kan inte okritiskt sprida det vidare utan att åtminstone uppge varifrån jag hämtat materialet så att den som vill kan undersöka saken. Häri ligger knuten; var är forskning om inte att komma sanningen så nära som möjligt? En påhittad eller felaktig uppgift blir inte mer riktig bara för att den får stor spridning och trycks i böcker.