NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2006-10-12, 10:38
Om vi nu ska avhandla min fotografiska antavla, så tillkom den enbart för att ställas ut i en nu pågående utställning här i Mora, som vi kallar Släktforskarnas Höstsalong. Utställningen har till syfte att illustrera olika sätt att presentera sin släktforskning, från häften och böcker, till CD:n, planscher, tavlor och tittskåp. Ett lite annorlunda och (hoppas vi) kreativt sätt att hantera vår ibland överpretentiösa hobby, som för det mesta stannar i våra överfulla pärmar eller i ett datorprogram.
För vi kan väl vara överens om att trots att många släktforskar, så är det få som någonsin publicerar sitt resultat. Ett allvarligt bekymmer, tycker jag.
Presentationen borde, anser vi, ge plats för mer fantasi och kreativitet. Att stänga in släktforskningen i dess fyrkantiga vardagliga form, bidrar inte till nyskapande, eller till att släktforskarna inspireras till att visa upp sina resultat. Tvärtom så hämmas många av de högljudda krav om källhänvisningar och korrekta vetenskapliga uppställningar som dominerar temat.
Vare sig jag eller de andra som försvarar rätten till att forska som man själv önskar, hävdar att källkritik är av ondo. Men tvånget och det ständiga tävlandet om att alltid ange källor överallt, skapar osäkerhet bland många nybörjare och mer pretentionslösa släktforskare. De vågar därför inte visa upp sitt arbete av rädsla för att bli kritiserade. I förlängningen är alltså den fundamentalistiska inställningen, att alltid betrakta släktforskning som något strikt vetenskapligt, kontraproduktivt. Den stryper försöken till att se släktforskningen från andra perspektiv. Och i vissa fall så stryper den lusten att släktforska!
Om man nu vågar använda ett annat perspektiv, vilket jag förstått är svårt för vissa gravt insnöade och fantasilösa personer, så kan en fotografisk antavla bidra till nya insikter. Man kan med egna ögon se hur utseenden ärvs, från en generation till en annan - men ibland hoppa över någon generation, man kan se hur folk var klädda, vilken smak de hade, om de var välvårdade eller ena riktiga slashasar, om de var fåfänga, eller religiösa, vilka saker de ville visa upp, etc. Man kommer således dem mer in på livet, och det är en viktig ingrediens i släktforskningen!
I förlängningen frågar man sig: Vad säger ett födelsedatum för något om en person???
Vi måste alltså fråga oss VARFÖR ibland. Är det för att samla på namn och datum vi släktforskar, eller är det för att lära känna våra förfäder?!