NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12
Skrivet av: Rolf Öhlén skrivet 2006-10-12, 10:31
Då kan jag alltså hitta på uppgifter som inte stämmer eller kraftigt förvränga föreliggande eller uppdiktade av andra, sprida de uppgifterna som sanning utan att behöva redovisa grunden för dem och strunta i alla invändningar. Uppenbarligen behöver man då inte arbeta med fakta överhuvudtaget och ändå kunna kalla sig släktforskare. Personligen skulle jag kalla mig för romanförfattare, men jag har väl för höga krav.  
 
 Jag har själv varit med om att ha blivit rättad när jag haft fel. Det fanns 3 ståndpunkter jag  
kunde ha intagit;
 
 1) Det ska du skita i, det är min forskning som jag gör på mitt sätt och den skall du inte lägga dig i.
 
2) Nähä, varför inte det då? och ändå inte lyssna eller bry sig.
 
3) Oj, det här måste jag kolla.  
 
 Jag valde det tredje alternativet, konstaterade att han hade rätt och ändrade i min antavla. Tyvärr har jag själv fått bemötandet 2) och när jag kommit med de invändningar jag haft har de haft svårt att acceptera det. Det var en antavla de hittade på nätet.  
 
 Tydligen kan vi bara komma överens om att vi inte kan komma överens om hur vi bör hantera fakta och hur vi bör ta till oss andras kunskaper i och om forskningen. Personligen är jag glad om jag får ta emot rättelser så att mitt arbete kommer så nära den historiska sanningen som möjligt, men vi är ju olika.  
 
 Vad gäller fotografier har vi ett hemma som jag inte vet vem det föreställer, men enligt min mor föreställer det hennes farmor och den källan (d v s min mor) duger åt mig. Har någon några invändningar mot den identifieringen får de ta den diskussionen med henne.  
 
 Jag ber om ursäkt om någon har stött sig på mina inlägg, min enda förhoppning har varit att hitta någon minsta gemensamma nämnare, vilken tycks vara intresset för släkten bakåt, oavsett om den är belagd eller uppdiktad.