NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2006-10-11, 18:56
Jag kan i det stora hela bara hålla med Jojje; var och en har rätt att forska på det sätt man vill utan pekpinnar från andra.
 
Men det är också, som flera har påpekat, viktigt att hålla den källkritiska fanan högt. Annars är vi snart på ett sluttande plan och det skulle vara en olycklig utveckling för vår kära hobby.
 
Och jag måste ändå i sammanhanget slå ett slag för forskning i originalhandlingar. För upptäckten av ett 3-400 årigt dokument som beskriver någonting om släkten, har en alldeles särskild tjusning. I andra arkiv än kyrkoarkiv har jag funnit sådana dokument. Och varje gång är det lika roligt! Det blir andäktigt och jag känner en stor vördnad för såväl dem som höll i gåspennan som personerna det handlar om.
 
Men med tiden märker jag också att vördnaden och respekten försvinner. Man blir liksom avtrubbad, glömmer att visa respekt och gå varligt fram. Detta är just risken med modern släktforskning:  
 
Tidsbrist gör att man använder Internet och CD-skivor för att bygga sin antavla enklast och fortast möjligt. Och på vägen försvinner respekten för förfäderna - om den öht infunnit sig? - och historiens vingslag lämnar en knappt märkbar vindpust efter sig.  
 
Detta kan i alla fall ge mig en lite vemodig känsla.