NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12
Skrivet av: Bo-Arne Stenqvist skrivet 2006-10-11, 18:39
Jojje,
 
en jättefin antavla. Inget är som gamla fotografier!
 
Tanken på att någon skulle gå in på din hemsida och ifrågasätta antavlan känns fjärran. Och hur skulle det fungera ren praktiskt?  
 
Om jag tar ur en bild ur fars fotoalbum på farfarsfar och sätter in den på min hemsida, räcker då detta som säker källa för att det verkligen är min farfarsfar? Och vad skulle hända om en annan person har en annan bild på min farfarsfar och de inte är alls lika? Tänk vad det skulle ställa till!!!  
 
Om jag lägger ut en antavla i träd eller som tabell på min hemsida tycker jag inte att jag behöver redovisa alla källor där, precis så som framförts ovan. Varför skulle jag det? Är det någon som undrar eller tycker man har fel bland anorna så är det fritt fram för frågor. Jag kan då redovisa den källan men vill då först ha en källanvisning som motsäger det jag skrivit. Man kan då hitta felet och byta information med den klagande och rätta till felaktigheter. Ingen vill väl ha fel anor i sitt träd.  
 
Ta släktforskningen för vad den är. Tänk på att alla är olika och frågar på olika vis. Det är inte livsfarligt att stava fel, säga att om man minns rätt kan det vara så osv. det är mottagaren som avgör ifall svaret är intressant eller inte. Svaret kan vara lika mycket värt utan en källhängivelse om man kan finna något intressant där. Man skall väl dock skilja på hörsägen och fantasi.
 
Många vänder sig mot de som endast nätforskar här på Rötter. De menar att de får ett svar under en diskussion och fortsätter med det svaret som en ny fråga i nästa diskussion. Vad gör det? Får de svar så är det ju någon som vill hjälpa dem och det kan väl ingen hindra? Varför reta upp sig?  
 
Jag har letat i de flesta kyrkoarkiv, mantalslängder och domböcker. Det fanns inte mycket annat att göra för 20 år sedan. Jag vet hur man forskar och har bra koll på mina källor. Jag har också fått bra svar på Rötter någon gång där jag anser att det är min sak att kontrollera källan och funnit att det stämde. Jag tycker inte det behövs fler experter på Rötter, eller normer för hur vi ska släktforska. Det var ju inte så länge sedan man upplevde de här nya experterna som endast genom att köpa cd:n Sveriges befolkning 1890 blev mästare över en natt och kunde racka ner vad och på vem som helst. Skönt att många har dessa skivor nu!
 
Vh
 
Bas