NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2006-10-10, 22:19
Hej.
 
Även jag känner mig nu manad att göra ett par små kommentarer till den så ofta återkommande frågan om källhänvisningar.  
 
1)  För egen del (jag är ren hobby-forskare) gör jag alltid noggranna källnoteringar i mitt eget program. Det behöver jag för att hitta tillbaka och kontrollera på nytt. Jag använder alla typer av källor, men när det gäller mina egna anor går jag, där så är möjligt, alltid vidare till primärkällorna (detta mytiska ord, som luktar damm och kräver vantar, men som likafullt rymmer många lel.  
 
När jag delar med mig av mina resultat, rättar jag mig efter auditoriet:  
- När jag skriver ut tio ex av en antavla och skickar till mina icke släktforskande kusiner och barnbarn, lämnar jag endast grunddata och en levnadshistoria utan källor för varje person. Detta för att spara tryckkostnad och för att ingen skulle orka läsa alla ovidkommande och för den utanförstående obegripliga detaljer.  
- När jag skickar samma antvla till den av mina kusiner som själv sysslar med denna hobby, tar jag med rubb och stubb. Källor, citat ur handlingar, egna funderingar och motiveringar till de slutsatser jag dragit.
 
Om jag skulle lägga ut något på nätet, skulle det behandlas på samma sätt som barnbarnen.
 
2)  Om jag exempelvis finner mig vara släkt med en mindre betydande operasångare på 1800-talet, kanske jag inte bara finner hans mor och den man hon var gift med. På webben hittar jag också en uppgift från en historisk forskare, som hävdar, att den rätte fadern var en helt annan man, en Napoleons jämlike, eller rentav överman. Vad gör jag då? Jo, jag går till primärkällorna och finner då kanske, att det inte går att finna något stöd för den alternativa hypotesen. I så fall förkastar jag den. Om jag inte kan eller orkar söka i primärkällorna, måste jag värdera de sekundära källorna utifrån andra kriterier. Ansvaret för min slutsats är i varje fall mitt eget.  
 
Det går inte att få bort alla felaktiga uppgifter, varken från webben, från den tryckta litteraturen eller från primärkällorna. Ansvaret för de slutsatser jag drar ur det tillgängliga materialet, ligger hos mig själv. Det går inte att skylla mina fel på andras slarv, fusk eller okunnighet.
 
Per Thorsell.