NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2006-10-10, 20:45
Instämmer förstås i Anders Ellerstrands senaste (sista?)  och Mats Ahlgrens inlägg!
 
Tack för ditt erkännande av mitt argument Ann-Mari. En liten kommentar till. När du skriver inte man bör ange det antar jag att du menar inte man behöver ange det.  
 
Det kan ju stämma, men om man ändå har funnit uppgiften där så underlättar det, åtminstone för mig och jag antar även för andra, att finna uppgiften, om jag anger vilken födelsebok, dvs församling, vilken av kyrkböckerna födelselängden står i, även det kan variera, samt vilket nummer i den aktuella serien, helst vilken sida och vilket nummer i längden eller på sidan.  
 
För mig har det varit en självklarhet, sedan jag första gången tappade bort mig, när jag i början behövde hitta tillbaka till var jag var tidigare. Jag har även tillämpat dessa råd till mina cirkeldeltagare och de flesta har följt dem meddetsamma, andra har efter tag kommit på att det är klokast att notera dessa uppgifter för att kunna fortsätta nästa gång på arkivet, eller om man håller flera grenar igång samtidigt! Men det är förstås ett råd, inte ett måste på något sätt!  
 
Släktforskning ska man få göra på det sätt som roar en mest. Nyfikenhet och lust är den bästa drivkraften för alla oss släktforskare. Systematik och ordning är den bästa metoden och används efter behov, som Melker sa i Saltkråkan!