NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-12
Skrivet av: Anders Ellerstrand skrivet 2006-10-10, 20:28
Stefan (och andra) - för mig handlar den här diskussionen om två saker:
 
* Hur släktforskar man? Jag tror de allra, allra flesta är helt överens. Originaldokument är bättre än avskrifter. Tredjehandsuppgifter är sämre än andrahandsuppgifter. En osöker minnesuppgift är sämre än en skriftlig dokumentation från tiden. Osv, osv... Liksom det finns en rad fördelar med att göra noggranna anteckningar om källor till de uppgifter man tar fram. Fördelar för egen del, och fördelar då man redovisar eller delar med sig av sina resultat.
 
* Det som fick mig att starta denna sträng är något annat. Kanske man kan kalla det pedagogik? Förstasidans text om Galne Gunnar kunde gjorts för att inspirera. De forskare som - helt naturligt - börjar forska i de lättillgängliga källorna kan lockas att gå vidare. För att uppleva den härliga känsla det är att läsa originaldokument. Dels för att undvika felkällor, men också av andra skäl, som kan vara svåra ett beskriva. Tyvärr upplevde jag inte texten som entusiasmerande, utan som kritiserande och dömande. Det reagerade jag emot, delvis därför att det är en attityd som jag tycker kommer fram alltför ofta.
 
Jag tror inte jag har mer att tillföra debatten utan ska försöka lämna den nu...