NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2006-05-22, 15:17
Som utflyttad stockholmare (jag är faktiskt uppväxt i ditt Västerort, Mats), kan jag bara konstatera att Stockholm tyvärr förvandlats till ett ställe där allting värderas i kronor och ören, där bostädernas priser nått astronomiska höjder, och där man måste utkvittera flera tusen kronor högre löner för att klara hyran. Vem man ska skylla på vet jag inte, men nog måste du medge att stockholmarna har blivit fartblinda!
Ni ser det inte själva, men som utflyttad reagerar man över stockholmspriserna och den mentalitet som förhärskar, bl.a. manifesterat i den ofattbara mängd stadsjeepar som rullar omkring i stockholmstrafiken. (Och som f.ö. också visar sig i det faktum att man inte - ens i det närbelägna Gnesta - vet hur mycket folk tjänar ute i landet*. Ingegerds uträkning ovan är dessutom fel, eftersom flera av personalen har haft lönebidrag...)
Självklart rår inte stockholmarna över styrelsebeslutet att förlägga släktforskardagarna i Stockholm, och förmodligen är de flesta släktforskarna i huvudstaden alldeles vanliga fattiga svenskar. Men denna diskussion började med att en del förfärade sig över priserna, och de (priserna alltså) är väl något som förbundsstyrelsen inte kan göra någonting åt. Dessa rår Stockholm för, kollektivt!
Det finns dock något gott med allting. De erfarenheter som förbundet nu får vad gäller arrangemanget av stämman, kanske kan få dem att förstå vilka problem arrangörsföreningarna har mött tidigare. Vi i Dalarna fick en del egendomliga krav från förbundet, som ju vanligtvis är ansvariga för en del av de årligt återkommande arrangemangen. En utvärdering av släktforskardagarna kanske också borde vara på sin plats. Kanhända har vi nått taket för vad som är möjligt att arrangera - köerna efter att få arrangera släktforskardagarna är ju numera helt borta!
 
----------------
*När jag flyttade från Stockholm för 26 år sedan fanns inga löne- och prisskillnader mellan huvudstaden och landsbygden. De har kommit under de senaste två decennierna.