NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2006-05-22, 02:33
Upp till bevis då, Mats, 2008 är ledigt för den som vill! Visa att Stockholm är som alla andra och kan arrangera släktforskardagarna ideellt och billigt, precis som oss andra ute i spenaten!
Utan att veta vilka avtal som gäller, gissar jag att man gjort upp om ett paket med Nacka Forum, och att man snällt måste anpassa sig till deras regler. I detta regleras hur många som får gå in gratis, vad som ingår i sortimentet för mässan, vad som ska kosta, om man ska få pinka gratis eller inte, och allt däromkring. Vanligt är att man ger någon entrepenör rätten till att servera mat och fika - ett monopol som i allmänhet får priserna att raka i höjden eftersom det saknas konkurrens.
Fast jag kan ha helt fel...
Å andra sidan har jag hört talas om planer på båtresor som spruckit för att man tagit astronomiska priser för båtabonnemang, att man fått leta runt hela Storstockholm för att hitta en prisvärd restaurang till stämmomiddagen, och att man måst leta sig ut till en helt annan del av Storstockholm för att överhuvudtaget hitta en lokal som förbundet hade råd att hyra! Bort försvann alla tankar på att visa Släktforskarsverige de nya fina lokalerna i Sundbyberg, och att kunna utnyttja dem under helgens begivelser. Nu blir det Sumpan på fredan, och Nacka i helgen, och Stockholm..?! Ja, det är liksom platsen man åker igenom till och från.
Och när vi ändå håller på och reflekterar över Stockholms priser och kostnader, ställer jag mig frågan varför det är nödvändigt att överhuvudtaget ha förbundssätet där?! Skulle förbundet flytta ut till en mindre ort, skulle lokalhyrorna gå ner med flera hundra procent, och lönerna skulle i alla fall minska med minst 30-40 procent (om inte mer). Och inte skulle förbundet bli mindre riksomfattande för det!
Ett nytt säte i någon förtvinad liten ort i Berslagen skulle sitta bra, där finns det gott om tomma bruk där man kan anordna jättelika mässor nästan gratis. Det är mitt alldeles kostnadsfria förslag!