NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-02
Skrivet av: Torbjörn Näs skrivet 2003-08-20, 09:15
Förslaget om att lägga en släktforskarchat på Rötter är tänkvärt, Rötterrådet kommer förhoppningsvis  att träffas i Ronneby till helgen, och vi har väl anledning att diskutera detta då.
 
Som Sari skriver, att ”vi fortfarande bli kända för varandra” är ju en sak som RÖTTER kämpar med dagligen, att slippa anonyma inlägg. Min tro är dessvärre att anledningen för många att deltaga i en chat är just att under ett anonymt ”nick” kunna göra inlägg avsändaren är medveten om kan vara provokativt (hoppas jag har fel beträffande släktforskarna).  
 
Sveriges Släktforskarförbundets hemsida (RÖTTER) och diskussionsforum (Anbytarforum) är förbundets populäraste, och mest lättillgängliga ansikte utåt, här fångar man upp nyfikna och potentiella forskare och föreningsaktiva m fl här har man möjlighet att påverka värderingar och attityder hos unga engagerade människor. Detta är positivt när det ”vi” visar är bra, men väldigt illa när vi visar upp det dåliga.
 
Jag kan tänka mig att stödja Sari och Peter's tankar, att starta upp en chat på RÖTTER för Rötters Vänner, där man använder sitt användarkonto som ”nick” och deltagarna har möjlighet att se vem jag är i min profil.
 
Torbjörn Näs
Styrelsens representant i Rötterrådet