NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-16
Skrivet av: Andreas Snildal skrivet 2002-12-12, 14:00
Hei Ann!

Jeg tok mine opplysninger om ordet jarl/earl sin opprinnelse, rett fra min hukommelse fra min språkhistorieundervisning på ungdomsskolen, og det jeg skrev var ikke helt riktig. Ordet var ikke "eilar", men "erilaR" (den store R-en uttales som stemt z).
Innskripsjonen jeg refererte til, stammer fra gården Bratsberg i Gjerpen i Telemark fylke, og innskripsjonen var følgende: "ek erilaZ", som tolkes til å bety "jeg er runemesteren" (eller liknende). Man regner med at denne runesteinen er fra 400-500-tallet, altså fra folkevandringstiden. Det finnes også andre runesteiner med liknende innskripsjoner, blant annet i Rogaland og Sør-Trøndelag i Norge, og visstnok også i Danmark og Sverige.
Som du skriver, ble runesteinene ofte reist til minne om døde slektninger. Mannen som risset inn runene, hadde en hedensk religiøs posisjon, og runer ble regnet for å ha med trolldomsskap å gjøre. Disse mennene var nok høyt opp på rangstigen i det gamle samfunnet, siden verdslig makt og religion var nært knyttet sammen i det gamle norrøne samfunnet, f. eks. de islandske gòdene, som opprinnelig både var en slags hedensk prest ved gudehovene, og en verdslig høvdig over et gòdord.

Hilsen Andreas