NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-20
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2003-11-19, 15:44
Med anledning av att Niclas Rosenbalk förtjänstfullt lagt ut några avskrifter av småländska kyrkoböcker i Anbytarforum, har jag under Småland, Ör, framfört tankar på att dessa dyrgripar borde ligga på ett mera synligt ställe. (Slutet på diskussionen finns med Anders Bergs inlägg här (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=24504).)
 
Nu har jag tänkt lite till. Först måste givetvis Håkan ta ställning till om det är lämpligt att fortsätta lägga avskrifter i Rötter, under Tips&Råd, Olika landskap, Publicerade källor. Det är så de ligger idag, t ex under Östergötland. (Ett närliggande exempel är de olika register som jag lagt ut under Småland. De ligger under Tips&Råd, Olika landskap, Hjälpmedel.)
Anders kan ha rätt i att kyrkoboksavskrifterna kan bli bortglömda/drunkna under Tips&Råd, men samtidigt får inte Rötter med alla sina resurser - som dock kanske inte vitaliseras varje dag i de här avdelningarna -, komma i bakgrund av Anbytarforum där det dagligen råder en febril aktivitet. Kanske handlar det i stället om att komma med initiativ och fylla på så att också de gamla delarna av Rötter växer. Det är ett enormt arbete nedlagt och det bör förvaltas.
Alltså; Om t ex Niclas fina avskrifter läggs in på vanligt ställe (=Tips&Råd, Olika landskap, Publicerade källor) och det annonseras tydligt, lär sig även nya forumdeltagare var de skall leta.
Vad tycker ni?
Vänligen,
Olle Elm
 
PS. Peter - fann ingen mer naturlig rubrik att lägga detta under, så jag valde Rötter. Finner Du lämpligare plats - v g flytta diskussionen. DS