NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-20
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2002-12-04, 22:48
När man startar en tidskrift, eller en hemsida, eller tar på sig ett redaktörskap, tar man samtidigt på sig ett ansvar för att infria vissa förväntningar. Det vet jag som en av de ansvariga för vårt föreningsblad (i över tio år). Jag vet också att det kan komma saker emellan som gör det svårt att infria alla krav. Därför tycker jag inte att man ska ställa för höga krav på föreningsblad eller enskilda föreningars hemsidor. Det är ju så att säga bra att de överhuvudtaget kommer ut.
Vad gäller Rötter å andra sidan, har man gett uttryck för andra ambitioner. Ett tag var man på gränsen att kalla sig dagstidning om jag inte minns alldeles fel. Och vi vet att Teds ambition är att komma ut med sina veckobrev oftare än bara en gång i månaden (annars hade de väl hetat något annat?).
Som utgivare av egna hemsidor vet jag dessutom att folk förväntar sig att de uppdateras med jämna mellanrum. En hemsida som inte uppdaterats på över ett år betraktas som stendöd.
Man skulle kunna jämföra Rötter med bussen därhemma. Alla vet att bussarna måste tankas, repareras, smörjas, städas, m.m. Ändå förväntar vi oss att det kommer en buss när tidtabellen så anger det. Kommer den inte blir folk förbaskade, oavsett om någon kommer och talar om att bussen är på verkstan, eller om det hänt något annat. En viss tolerans finns det om det skett en olycka, men bussen ska komma, och gör den inte det har det brustit i planeringen - och då ska antingen tidtabellen göras om, eller så ska en annan buss sättas in.
Nu har vi stått på busshållplatsen en månad, och nu fått reda på att verkstan jobbar på som sjutton för att få bussen att rulla. MEN... vitsen med bussen är ju ändå att skjutsa passagerare, och så länge den står på verkstan gör den inte sitt jobb. Så därför undrar jag stillsamt, kommer det nån buss före jul, eller ska vi ta till tummen?
Med andra ord: Är det någon vits med att logga in på Rötter före trettondagen?