NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-26
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-05-26, 09:41
Jovisst Micha?l, men de lagar som gäller måste ju utgöra utgångspunkten för diskussionen. Sedan kan de kritiseras och ska säkert kritiseras annars utvecklar sig ju inte demokratin. Dock ska det ju vara en nivå på debatten, dvs. rasistiska, sexistiska och homofoba etc. uttalande hör inte hemma i en demokrati som bygger på våra humanistiska ideal,(inte för att jag menar att någon ovan har gjort det, jag har heller inte läst alla inlägg!). Jag menar som ett exempel, att nivåan på debatten i det land som jag själv bor i, Danmark, generellt när det gäller invandrare t.ex. eller svenskar för den delen (vi står generellt inte i hög kurs ska jag hälsa och säga!), har varit många gånger långt under en acceptabel demokratisk diskussions nivå (företrätt i första hand av Dansk Folkeparti och Ekstrabladet, men även generella uttalande gemene man imellan), det har inte vad jag förstått varit så i Sverige (har dock inte bott där i 15 år). Någon kallar det censur att försöka hålla en nivå i debatten, det är jag inte enig i. Gränsen går vid uppmaning till brott eller grova kränkande uttalanden. Men allts ska kunna diskuteras naturligtvis. Att Berit har svårt att förstå det kan jag också förstå; det med abort som vi i vårt samhälle accepterar och är en lagstadgad möjlighet. Vi gläds ju över de framgångar som med stor vånda och kamp fört våra samhällen till större frihet och tolerans. Naturligtvis betalar vi också ett pris för det. Abort är ju ingen idealisk lösning för någon, men möjligheten att kunna få det, är bättre en tidigare total förbud. Man kan ju bara hoppas att människor i första hand använder kondom etc.  
 
Med vänliga hälsningar: Steve