NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-26
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2004-05-25, 13:04
Jag håller med dig Rune, och tänk på vad som hände p g a Nevrosedynet som skulle vara så bra. Jag kommer osökt att tänka på Frankensteins monster. Och bara för att något verkar ofarligt för laboratioriedjur, är det ju inte säkert att det är så för människor.  
 
Carl Fredrik, vilket givande och välformulerat inlägg, men jag vill infoga att de flesta kvinnor nog hellre hade fått en son, för det är så mycket lättare. Dotterns roll är svårare, och föräldrarna kan nog inte göra så mycket åt den saken. På många sätt får ofta kvinnan än idag sin position av mannen, och vilka skulle ha råd med den teknik som föreslås i artikeln? För jag antar att det inte är avsett att användas av ofrivilligt barnlösa par.
 
I vissa fall kan jag dock ha förståelse för metoden, t ex när det är risk för svåra sjukdomar (då kunde ingen säga något om en kunglighet gifte sig med en avlägsen släkting t ex).
 
Jag är övertygad om att denna metod är menad för överklassen och övre medelklassen. Vem skulle kunna konkurrera med en gen-manipulerad elit? Jag får en känsla av att det finns en underliggande vilja att skilja sig från alla vanliga fina anlag. Hur ska överklassen kunna legitimera sig, ungefär... Är det långsökt?