NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-19
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2005-12-19, 10:52
Monica, det var därför jag påpekade att det inte är unikt för PLF:s cd utan att det fungerar så på samtliga cd-skivor av den typen. Du kan skriva likadant på Sveriges dödbok, om du inte vet om hon hette Susanne, Susanna, Susann eller rent av stavade det Sussanne. Eller de olika Johannes/Johannis-varianterna på Johansson eller rent av med ett 's' som Johanson.
 
Plocklistorna ger t.ex. möjlighet att hitta församlingar med flera stavningsvarianter på namnet (på de äldre Stockholmsskivorna innan de börjde med normering, t.ex. på Söder stavas en av de församlingar jag forskar i på 16 olika sätt), eller välja just den församling du är intresserad av när det finns flera med samma namn men olika län (i stället för att få alla Berga och alla som börjar på Berg...), det ger möjlighet att hitta felstavade namn på de flesta skivor (jag brukar ta varianterna på Gustaf som exempel) osv.
 
Det gäller allså generellt för denna typ av cd, men även cd med annat ursprung t.ex. CD-Emigranten fungerar på samma sätt (du kan skriva in bara de första bokstäverna på ett namn eller en församling).
 
Hälsningar,
Eva