NULL Skriv ut sidan - Oäkta barn, lämna denna delen i min forskning?

Anbytarforum

Titel: Oäkta barn, lämna denna delen i min forskning?
Skrivet av: Monika Lindqvist skrivet 2004-09-17, 22:14
Erik !
 
Jag hade ett liknande problem. Jag fann min mormors tidigare okände fader i barnavårdsmannens akt genom Stadsarkivets filial i Frihamnen.
 
Det visade sig att han hade gjort två kvinnor med barn samtidigt och de föddes med sex veckors mellanrum 1917 .Fadern valde att gifta sig med den andra kvinnan. Och de fick senare fler barn tillsammans.
 
Jag forskade framåt i tiden och fann att mormors halvbror ännu levde. Och det var ju ett dilemma.Mormor var ju redan död sedan länge men hur skulle vi närma oss den här släkten på ett bra sätt för alla inblandade ? Vi var så nyfikna att vi inte kunde låta bli heller.
 
Efter mycket diskussioner valde min mor att ta kontakt med en av halvkusinerna till henne, en kvinna född samma år som hon själv. Det blev riktigt bra, hon blev förstås överraskad men var positiv.
 
Snart visade det sig att visst hade ryktet gått bland gammelfastrarna, detta att hennes farfar hade en annan unge någonstans och att han var en sk kvinnokarl.  
 
Men hon ville inte att vi skulle ta kontakt med hennes far, denne halvbror som föddes sex veckor efter mormor. Han var för gammal och skulle ha svårt att hantera detta. Hon gjorde några trevande försök att närma sig ämnet med sin far, men han avfärdade det omedelbart.För en tid sedan dog han och nu öppnas möjligheten att träffa de andra släktingarna.
 
Så det kändes bra att vi gick försiktigt fram, vi fick ändå kontakt med denna släktgren och fick ta del av fotografier och minnen. Och förundras över hur olika vägar livet kan ta.
 
Lycka till !
 
Mvh Monika