NULL Skriv ut sidan - Ointresse

Anbytarforum

Titel: Ointresse
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2003-02-03, 13:12
Jag tror inte att uteblivna svar beror på ointresse och absolut inte på att det är något personligt. Inte heller tror jag det beror på att frågorna bara syns ett dygn, vilket dom inte gör, det går att söka på längre tid även om man inte har användarkonto i Anbytarforum. Och är det någon som är intresserad av en viss socken, släkt eller annat så tittar dom säkert under dom rubrikerna även långt efter inläggen gjorts. Så gör jag t ex med mina favoritrubriker. Många som har användarkonto prenumererar säkert också på dom inlägg som kommer under dom mest intressanta rubrikerna.
 
Att svar uteblir kan bero på många saker. Har du kört fast på en fråga så är det ju inte otroligt att andra också kör fast just där. Det har hänt mig och alltså har jag inte fått svar på en fråga jag ställt för snart fyra år sedan, däremot har jag fått kontakt med många som också försöker hitta svaret, och det är kul. Den som frågar kan också ha lämnat så lite information så att det är i princip omöjligt att hitta ett svar eftersom man inte har några uppgifter att utgå ifrån. Det viktigaste är att lämna all information man själv har och sedan vara noga med att precisera vad det är man vill ha svar på. Att bara fråga efter information om en person eller familj säger inte mycket om vad det är man vill ha reda på, och då är det inte heller så lätt att svara.
 
Jag har också märkt under dom senaste månaderna att väldigt många har börjat ställa frågor där svaren borde vara väldigt lätta att ta reda på själv. Det är uppenbart att flera av dom inte ens släktforskar själva utan enbart frågar och så fort man fått ett svar frågar man igen. Det händer även att dom blir arga när dom inte får svar omedelbart, vilket naturligtvis inte underlättar för dom att få svar överhuvudtaget. Många verkar också tro att man kan kräva svar på sin fråga, vilket man naturligtvis inte kan. Anbytarforum bygger ju på frivillighet. Om den som frågar inte själv vill lägga ner tid och pengar på att hitta svaret, ja, då är det väl inte självklart att någon annan vill göra det åt dom. Och då svarar man inte om man inte redan vet svaret. När det gäller nybörjare inom släktforskningen så är det inte så lätt att alltid ställa frågor på rätt sätt eller att lämna rätt information, men det är alltid roligare att hjälpa någon som man ser verkligen försöker själv.
 
Det är roligt att släktforska och det är roligt att hjälpa andra, men inte till vilket pris som helst. Att göra som Hans föreslår, byta tjänster med varandra, är en alldeles utmärkt id?. Och det är väl det vi egentligen gör i Anbytarforum också.  
 
Mvh//
Lotta