NULL Skriv ut sidan - Ointresse

Anbytarforum

Titel: Ointresse
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2003-02-03, 12:38
Inläggen finns ju kvar även om de inte syns i senaste dygn-listan, så jag förstår inte riktigt kritiken mot att saker och ting försvinner ur synhåll.
 
Man kan dessutom använda sig av Nytt senaste 4 dygn eller av funktionen Sök inlägg och där välja dels annat antal dagar (fn fungerar nog bara 4 - i alla fall inte 7 vilket jag testade igår), eller först välja ett urval av ämnen högst upp (annars söks i alla ämnen) och sedan välja antal dagar, t.ex. Länder och 14 dagar visar att 58 diskussioner fått nya inlägg. Tyvärr kan man inte dela in mer detaljerat än Landskaps-nivån, men forskar man som jag i vissa socknar så söker man i just de socknarna med jämna mellanrum - hellre där än under den allmänna rubriken efterlysningar under landskapet.
 
Jag kan förstå att det känns tråkigt om man inte får svar, och tror att alla andra får svar, men så är det ju inte. Några aspekter till att man inte får svar har ju sagts ovan, men bland det viktigaste är att inte ta uteblivna svar personligt - det kan man möjligen göra om någon utlovat att göra något mot betalning eller frivilligt och sedan inte levererar. På Anbytarforum är det frågan om någon forskar i släkten eller om någon har tid att titta efter. Det finns ingen svarsgaranti, sedan kan det kanske låta taskigt eller hårt men så är det.
 
Jag märker själv att i mina församlingar i Skåne är det väldigt lite utbyte på Anbytarforum, medan det är otroligt mycket aktivitet i andra församlingar. Det är likadant i DISBYT - väldigt få av mina skånska släktled tillbaka i tiden verkar det finnas någon annan än jag som forskar på.
 
Det kan faktiskt vara så att man inte lyckas träffa på någon annan som just nu forskar på samma släkt och som dessutom har tillgång till Internet och läser Anbytarforum (det finns faktiskt fortfarande släktforskare som håller till helt utanför datasfären - där har jag t.ex. några av mina släktingar som jag bytt material med).  
 
Det kan också vara som flera här ovan säger att det tar tid, alla är inte inne här dagligen, och om man tar med sig material till biblioteket för att slå upp så kanske det tar lite tid att göra frivilliga uppslag till någon annan.
 
Det är också så att om man tittar på de som får hjälp samma dag så är det som regel uppslag ur t.ex. Arkion eller en cd-skiva som täcker vissa år. Det är material som vissa har tillgång till lätt och som de lägger ner mycket tid på att jobba med uppslag i. Men om frågan är för ospecifik eller täcker andra årtal än de som de källorna täcker - så dröjer det ofta med svar.
 
Även om man är otålig till sin natur eller väldigt gärna vill komma vidare, så tycker jag nog att släktforskning kräver lite mer tålamod än några veckor eller månader. Det finns folk - jag är ett exempel - som sökt anor eller emigranter i snart 20 år utan att hitta så mycket mera på de linjerna, men ibland får man acceptera att man inte kommer någon vart där, fast alla andra tycks få sina genombrott. Den som har rätt att tappa tålamodet i forskningen är väl snarast de anhöriga till en släktforskare ... ;-) Tappa inte sugen, utan forska vidare på egen hand så länge (det finns alltid något man kan göra!).
 
mvh, Eva