NULL Skriv ut sidan - Ointresse

Anbytarforum

Titel: Ointresse
Skrivet av: Hans Tåhlin skrivet 2003-02-03, 08:15
Att man får dålig respons på sina inlägg i Anbytarforum kan givetvis bero på många omständigheter. Den vanligaste är säkert inte, att ens ärende är ointressant, utan att just den eller den experten helt enkelt inte läst inlägget av ett eller annat skäl under de futtiga 24 timmar, som det rör sig om.
 
En annan anledning kan möjligen vara, att det många gånger råder stor obalans mellan efterfrågan och tillgång på råd. De som har råd att ge kanske tröttnar på, att vara de som ständigt utnyttjas.
 
I mitt eget fall - jag tillhör oftast efterfrågesidan - har jag försökt att komma på gentjänster, som jag skulle kunna utföra. Själv besöker jag Kungl. Biblioteket minst ett par gånger i veckan utom några veckor mitt i sommaren, och då kan jag hjälpa till med forskning där i rimlig utsträckning för dem som exempelvis hjälpt mig med tydning av gamla handstilar, t.ex. i Genline. Hittills har detta fungerat till ömsesidig belåtenhet om än i rel. liten skala. Ett annat sätt att få balans i hanteringen har visat sig vara, att man själv inte tjyvhåller på information, som kan vara av intresse för andra och därvid inte nödvändigtvis bara för sådana forskare, som man själv fått direkt hjälp av. Ofta har jag t.ex. anledning i min forskning att sammanställa förteckningar över informationskällor av olika slag, och då har ett bra sätt visat sig vara att man bemödar sig om att publicera dessa i Anbytarforum till båtnad för många.
 
Den värsta boven i dramat är dock säkert, att notiserna i Anbytarforum finns publicerade så kort tid, att långt ifrån alla, som är kompetenta att svara, hinner se dem. Men jag har svårt att se, vad man från administratörernas sida kan göra åt detta problem.