NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-26
Skrivet av: John Sidén skrivet 2002-05-02, 17:28
I sitt inlägg ovan skriver Tord Påhlman att Sveriges dödbok håller i sitt nuvarande utförande en mycket hög kvalitet med ytterst få fel, ja kanske rentav inga fel alls. Det är tyvärr inte sant. I projektet Namn åt de döda har jag adopterat församlingarna Veta, Viby och Herrberga och nu lagt in kompletterande uppgifter om de avlidna i dessa tre församlingar fr o m 1950-01-01 t o m 1971-12-31 och särskilt på de avlidna mellan 1960 och 1967 förekommer flera gånger i Sveriges dödbok fel årtal för civilstånds ändring vilket tidigare har påtalats här i Anbytarforum, det står tydligen fel i de register som Sveriges dödbok bygger på. Men jag har också hittat tre avlidna kvinnor i Veta församling som inte finns med över huvud taget i dödboken, två av dem har avlidit 1951 och en har avlidit 1965, de finns inte med i den fil som jag fått från Anna-Lena Hultman och som jag fört in mina kompletterande uppgifter i och de finns heller inte med på CDn. Jag har inte heller tre luckor i någon av de filer jag fått för att komplettera, de där tre kvinnorna finns tydligen inte med alls. I motsats till Tord Påhlman har jag varit skeptisk till Sveriges dödboks stora förträfflighet och ofelbarhet, jag har i en numera försvunnen diskussion här i Anbytarforum menat att Sveriges dödbok borde kompletteras så de uppgifter som finns på den blir så fullständiga som möjligt. Då fick jag av den här släktforskarportalens redaktör veta att Sveriges dödbok är en källpublikation och det ju klart att i en sådan ändrar man inte alls. Emellertid har Carl Szabad, som är ansvarig för Sveriges dödbok, både den gamla och den som nu används, menat på en direkt fråga från mig att Sveriges dödbok är inte att betrakta som en källpublikation utan som ett register och det kan kompletteras så att det blir så fullständigt som möjligt. Därför hälsar jag med glädje ett sådant projekt som Namn åt de döda. Det kan nämligen, i motsats till vad Tord Påhlman tror, göra en bra produkt ännu bättre, släktforskare är på det hela taget samvetsgranna och kvalitetsmedvetna.