NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-26
Skrivet av: Tord Påhlman skrivet 2002-05-02, 14:58
Jag har adopterat en församling som bildades så sent som 1969. Den innehåller således inte så många döda utan namn. Dessutom ryms alla namnlösa i min församling inom den tidsram som nämnts i Släkthistoriskt Forum 1/02. I avvaktan på att förbundsordföranden, eller någon annan i förbundsstyrelsen, reder ut det som Sven Grönberg påpekade i sitt inlägg ovan tänker jag vila på hanen innan jag börja bearbeta min församling. Det förefaller tämligen meningslöst att manuellt göra ett arbete som redan är gjort i datamässig form. Då ett så stort antal poster som det rör sig om i detta projekt skall bearbetas manuellt, måste det rimligen föra med sig att felprocenten kan bli ganska hög. Såvitt jag förstår håller Sveriges Dödbok i sitt nuvarande utförande en mycket hög kvalitet med ytterst få fel, ja kanske rentav inga fel alls. Därför borde det väl vara önskvärt att i största möjliga mån begränsa inlägg av uppgifter manuellt, för att inte onödigtvis riskera en alltför stor kvalitetssänkning. Även om släktforskre i allmänhet är samvetsgranna och kvalitetsmedvetna finns ju alltid den mänskliga faktorn.