NULL Skriv ut sidan - Namn innan kyrkbokföringen

Anbytarforum

Titel: Namn innan kyrkbokföringen
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2006-06-05, 22:27
Eva,
 
Från min egen familj. När de flyttade in i Göteborg 1873. Ingen frågade min ffm om hon ville släppa sitt Svensdotter och legalt byta till sin mans namn. Och även mannen (min fff) blev lite förvånad när han insåg att hans söner ärvde hans patronymikon som ett släktnamn - hans bröders och systrars barn i Örby gjorde det inte utan fortsatte med egna patronymikon.
 
Och när jag såg hur många som kom inflyttade in i Göteborgs Domkyrko insåg jag raskt att prästerna nog inte frågade varje gift kvinna om det var OK att de blev införda under mannens patronymikon som prästerna just förvandlat till ett efternamn (och varje man blev nog inte tillfrågad han heller om vad han ansåg om att hans patronymikon blev efternamn). När tusentals flyttade in varje dag var nog detta enda sättet att få någon ordning på det.
Orsaken till att jag inte tror att folk tillfrågades är att jag hittills inte sett en enda som protesterat och krävt att få bli uppsatt för sig själv - och av alla tusental som kom så borde ju några protesterat.
Detta var inte heller förbehållet Göteborg, samma sak hände i åtskilliga småstäder i Västsverige i alla fall (minsta ort jag sett det i är Åmål).
 
Ingela