NULL Skriv ut sidan - Namn innan kyrkbokföringen

Anbytarforum

Titel: Namn innan kyrkbokföringen
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2006-06-05, 20:47
Min mors flicknamn var Jansson, och på hennes raka fäderne hade namnet Jansson frusits som släktnamn rejält tidigt. Jag satt länge fast vid hennes ff ff Anders Petter Jansson, född 1826, och när jag äntligen insåg vilken församling han var född i och fick tillfälle att leta i deras böcker hette hans far Jan Jansson, så där kan man nästan säga att det är hugget som stucket om Anders Petter använde sitt eller sin fars patronymikon. Farfadern hette dock Jan Jakobsson, och hans far hette Jakob - Jansson. Han är tills vidare äldste kände stamfader här.
 
Men samma där som i Ingelas exempel. Min mf ff Carl August Jansson, Anders Petters äldste son, var det enda av syskonen som tog faderns patronymikon som efternamn. Alla syskon skrev sig Andersson eller Andersdotter, och en bror bildade familj och fick en dotter som hette Andersson som ogift.
 
Men på min mammas gren hängde Anders Petters patronymikon med och lever kvar än hos en brorson till min morfar. Sedan mina morföräldrar skilt sig i början av 60-talet var det lustigt nog min mormor som hette Jansson längst. Morfar tog ett nytt namn, min moster och min mor bytte namn genom sina giftermål och min morbror tog sig ett eget namn.