NULL Skriv ut sidan - Mindre och mindre besökande på arkiven...

Anbytarforum

Titel: Mindre och mindre besökande på arkiven...
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2006-10-26, 12:49
Är det inte också så att fler KAN forska idag. Jag har turen att jobba ett kvarter från Landsarkivet i Uppsala - men hela min släkt kommer från andra delar av landet. Därför har on-line möjligheterna inneburit att jag kan forska, trots ett arbete som kräver mer än normal arbetstid, det var överhuvudtaget inte möjligt tidigare. Det är billigare med Genlineabonnemang, Cd-skivor och Svar-abonnemang än bara en resa till Lund. Det är nog fallet för många idag, migrationen har inneburit att anorna är utspridda på många Landsarkiv. Dessutom har de en tendens att flytta runt under de senaste 100 åren. Mer än en gång har jag svurit över anor som envisas att flytta fram och tillbaka över arkivgränsen!
 
En bra utveckling vore om arkiven hade scannade kyrkböcker som faller under PuL på sina interna datorsystem (tillgång till hela landet på varje arkiv). eller...det kanske finns redan men är okänt?
 
På kvällstid och lördagar tas ju heller inte dokument fram på arkivet, därför kanske det inte är möjligt att utnyttja den jourhavande släktforskaren fullt ut. Jag skulle gärna vilja ha hjälp med att finna annat än kyrkböckerna på microkort eller databaser.
 
Möjligheten att hitta mer djupgående uppgifter kanske skulle göra att det var värt kostnaden och tidsåtgången för att resa till Landsarkiv i andra delar av landet.