NULL Skriv ut sidan - Mindre och mindre besökande på arkiven...

Anbytarforum

Titel: Mindre och mindre besökande på arkiven...
Skrivet av: Isa Kilsbo skrivet 2006-10-25, 20:18
Så fick jag bekräftat vad vi tappra redan trodde att vi visste! Det är internet som håller på att tömma våra arkiv. Vi trodde nog att det skulle bli svaret. Det som jag och flera andra borde vara oroliga för är att det vikande intresset får arkiven att sluta med kvälls- och lördagsöppet.
 
SSGF har hyfsat stor anströmning till de onsdagar vi hyr Arninge kvällstid (c:a 16 ggr/år) men den har varit större. Det är i första hand heltidsarbetande men även pensionärer som får en ”heldag” och dessutom kvalificerad hjälp. Små grupper med nybörjare besöker oss också och får hjälp med dom första stapplande stegen i våra arkiv.
 
Den inte använda verksamheten med Jourhavande släktforskare på Stadsarkivet bytte vi ut till tema-träffar om vilka jag tidigare nämnt i tråden som Ted Rosvall startade med rubriken ”Jourhavande släktforskare”. SSGF har anordnat åtta sådana träffar och vi har avhandlat ämnen såsom Barnhuset, Sjömanshuset, Långholmen, Rådhusrätten, Kartor och ritningar, Barnhuset igen, Rotemansarkivet och sist denna höst blir ämnet Bouppteckningar. Jag har intressanta ämnen inför våren att fylla våra torsdagar med och sen får vi väl börja om från början. Trots denna livaktiga verksamhet ser jag ingen större ökning på antalet forskare de timmar jag är där.
 
Jag använder inte Genline, tycker att pengen är lite för stor. Materialet finns ju gratis i Arninge (ja, jag vet att jag har fördel av att bo nära). Jag använder Svars digitala forskarsal. Där finns många gånger de AII-längder jag ofta har användning av och beträffande Stockholms län går jag vidare på Stadsarkivet som har tillgång till materialet för senare år än Svar har.
 
Jag kommer aldrig att byta ut mina lördagar på Arninge, mina Ramseleresor och mina övriga utflykter till olika arkiv, möjligheten att få diskutera problem med kunnig personal och andra forskare mot att sitta ensam hemma och klicka på olika hemsidor och inte ha något socialt utbyte, aldrig!