NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-31
Skrivet av: Per-Åke Svensson skrivet 2004-08-31, 13:02
För att åstadkomma något konstruktivt av denna diskussion postade jag alldeles nyss följande fråga på DIS-forum. Jag använder nämligen DISGEN som släktforskningsprogram. Den föreslagna funktionen skulle inte hjälp alla, men en del, och kunna tjäna som mönster för andra system:
 
 I Anbytarforum har nu sedan några dagar pågått en animerad debatt om källredovisning.
 
Jag är en användare av Disgen 8d, liksom av Genline, och uppskattar därför den koppling som finns däremellan.
 
Debatten i Anbytarforum har fått mig att fundera på om man inte skulle kunna underlätta registrering av källa i Disgen i det fall då man använder Genline.
 
Data i Genline är uppenbarligen välstrukturerade: i sökresultatet presenteras ju såväl socken som volymbeteckning och aktuell sida, liksom naturligtvis GID-numret.
 
Det bör ju därför gå att dokumentera källuppgifterna i Disgen, som resultat ev en knapptryckning när man väl har funnit den intressanta sidan. Och med dessa data lagrade på lämpligt format skulle man ju också enkelt kunna återvända till rätt sida på kommando.
 
Man skulle ju samtidigt kunna initiera lagring av den aktuella skärmbilden, om man så önskar (och har plats på hårddisken).
 
Motivet för en sådan funktion är att sänka tröskeln när det gäller notering av källor.
 
Funktion är ju inte alltför långsökt, så den kanske redan är under planering?
 
Mvh/Per-Åke