NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06
Skrivet av: mjo@wineasy.se skrivet 2003-05-05, 23:11
Sockenstämmoprotokoll. De vill jag föra in som en källa. De ingår i Kyrkoarkivalierna. Om de är bevarade i alla socknar/församlingar vet jag inget om.
Från Visnums sockens (i Värmland) stämmoprotokoll den 29/10 1826 paragraf 5 citerar jag: Ehuru hustrun Stina Elofsdtr på Sörgårds ägor allvarligen och ? nyligen blivit tillsagd att sköta och vårda sin man under hans sjukdom, då hon likväl därvid slagit dövöra och inte det minsta brytt sig om denna sin åliggande skyldighet, utan med  sturkshet svarat att hon sig icke därmed befattar: Och på det hennes sjuka och sängliggande man icke skulle förgås utav vanskötsel så har herr Hovmarskalken Hammarhjelm på fattigkassans beskostnd låtit ? hon om hos och grannar och närboende och denna utgift är för fattigkassan ganska dryg och kännbar. För övrigt beslöt församlingen att mera nämnde hustru för sin tredska att fullgöra sin skyldighet samt sin sjuke och sängliggande man skulle näpsas därmed att hon 2ne Söndagar skulle sitta i stocken såsom ett välförtjänt straff för henne själv och andra till varnagel. (Svenskan är min.)
Jag läser hur vi uppfattar vad arkivalierna ger oss idag.  
Jag tycker att alla som forskar i tidigare generationer skall läsa Hilding Pleijels publikationer. Det är bara att gå in på kb.se och välja Libris och skriva in hans namn. Vad var Hustavlan,vad sade den? Eller slå upp Psalmboken och läs Luthers lilla katekes - vad stod i den? - och vad var det som var värderingarna i det samhället i den tid som gällde??
Hej! Monica