NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06
Skrivet av: Sari Wilhelmsson skrivet 2003-05-05, 11:25
Hej alla kvinnor och män!
Jag för min del ville inte moralisera, endast visa vad jag funnit när jag forskat, detta är ju likväl en del av historien, den finns där och måste väl vara en del av forskandet, oavsett vad man tycker om det. Det är väl inget vi kan bortse ifrån, däremot kanske man kan lära sig mer om det och kanske sudda ut lite gamla myter...för dom finns väl kanske där också.  
Det kan nog stämma att i hemmet var det kvinnorna som styrde. Fast då kommer jag att tänka på huruvida det var med det här barnafödandet vad hade kvinnan att säga där. Var hon med på att skaffa mängder med barn, som hon till stor del skulle ta hand om och fostra? Kanske var hon det....finns det någon forskning gjord, eller litteratur på detta?
Har funnit i dombok slutet på 1600-talet till början av 1700, om en änka som ju faktiskt hade skinn på näsan och tog vara på sina intressen. Men observera hon var änka utan någon ny make, vet inte hur det låg till innan hennes make dog, har ännu inte sett domböcker från den tiden, kanske skulle vara intressant att titta på dessa. Sedan kommer ett om hon nu hade gift sig ännu en gång hur hade det då stått till med hennes ärvda tillgångar? Skulle hennes dotter likväl fått tagit lika stor del av dessa?  
Det blev inte så mycket om männen i mitt inlägg, men dom hade det väl knappast det lätt heller alla gånger med t.ex krig och sjukdommar som följd. Sedan var dom väl säkert oroliga för hur det gick där hemmavid med familjens uppehälle. Kommunikationerna var ju inte som dom är nu.  
 
Med vänliga hälsningar Sari