NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06
Skrivet av: Ingegärd Johansson skrivet 2003-05-05, 02:55
Hej Jojje!
Varför använder du uttrycket moralisera, när några kvinnliga släktforskare konstaterar att kvinnorna ofta är ganska osynliga i kyrkböckerna, och att en del av dem har haft ett hårt liv.  
För mig är det alldeles självklart att fundera över mina anmödrars och anfäders liv, och att skaffa mig så mycket kunskaper om deras tid att jag kan tolka de uppgifter jag finner. Gör inte manliga släktforskare det? Och tror du verkligen, Jojje, att alla accepterade de värderingar som rådde då? I så fall skulle det ju aldrig ha blivit några förändringar!
Intressant är att se hur kvinnornas synlighet i släktforskarkällorna skiftar under 1600-talet. I mantalslängderna för Allbo, Kinnevalds och Sunnerbo härader i Kronobergs län finns män och hustrur med förnamn och ibland patronymikon samt döttrar och söner åren 1640 - 1668. Sedan är det mannens förnamn och hustru samt en och annan son t o m 1717. Längre har jag inte kommit.
Betyder det att kvinnans status sjönk i slutet av 1600-talet? (Man kan ju jämföra med häradsrätternas bedömning av mökränkning före och efter Karl XI:s kyrkolag.)
Är det likadant i mantalslängderna i andra delar av landet? I Värend hade ju kvinnorna full arvsrätt och i Sunnerbo giftorätt, och det påverkade naturligtvis deras ställning. Förlorade den gamla regionala Virdarätten efter hand i betydelse jämfört med rikets rätt?
Jag hoppas, att någon annan har funderat på det här.
Mvh  
Ingegärd