NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06
Skrivet av: Iréne Karlsson skrivet 2003-05-05, 01:25
Hej Marianne!
 
Jag tror att jag förstår vad du vill ha ut av denna diskussion om manligt och kvinnligt. Du vill helt enkelt veta om någon har något intressant att berätta om kvinnornas liv från för, ingeting annat. För det finns ju mer skrivet om män, så är det bara det är vi nog alla vara överens om. Och visst man kan läsa Rasken mm. (som nog speglar den tiden bra). Men jag tror att du vill ha levnadsöden som är sanna för att kunna få mer kött på benen. För även om man inte får kött på sina egna anmödrar när man hör andras berättelser så kan man kanske få en bättre inblick i hur det var för kvinnorna.  
 
Eller det kan ju vara roligt att t ex. få veta hur kvinnorna hade det i norr, eller på Gotland, hur skiljer det sig från hur mina anmödrar levde i Småland? Var det stor skillnad på Skåne och Småland t ex där huvuddel av min släkten kommer ifrån? Ja frågorna är många och kanske kan de bli intressanta.
 
Här har jag en liten berättelse om min farmors mor Maria Lovisa Green.
År 1949 fyllde hon 80 år och man hade skrivit en notis i tidningen om henne, där stod bl.a :
 
”Att i slutet på 1800-talet var makarna Green torpare i 5 år på Eksebo gård utan för Virserum, sedan var de statare i 5 år. Under den gård gjorde Fru Green dagsverken för 50 öre om dagen. Då barnaskaran blev större blev det allt svårare att kunna klara hemmet och utgifterna. Fru Green var dock inte rådlös. Sommaren 1897 reste hon till en broder som var egen murarmästare i Stockholm och arbetade hos honom på byggena för 25 öre i timmen med att rengöra fönster och dörrkanter från murbruk. Hon får ett glädjens skimmer över ansiktet när hon beskrev lyckan att få hem en så stor slant.”
 
År 1912 avled hennes make då hade hon 9 barn den yngsta 1 år, tidningen skriver:
 
”Men som den kraftnatur Fru Green var förlorade hon inte modet. Hon började med att utföra tvätt och diverse andra arbete åt den som behövde sådan hjälp, sedan övergick hon till att bli kokerska vid kalas och andra festliga tillfällen. På så kallad fritid söndagar, helgdagar och nattetid tillverkad hon de välkända randiga polkagrisarna och papperskarameller för julgran. Stugan som maken och hon köpt ställde hon i ett gott skick och köpte tomtmarken som var arrenderad.”
 
Hon avled året därpå 81 år gammal.  
 
En faster berättade att hon kom ihåg sin mormor Lovisa när hon gick bort för att hålla kalas att hon då gick i tunna, tunna skor ungefär som gymnastikskor p.g.a att hon hade sådana knölar på fötterna att hon inte fick i dom i något annat, så även på vintern.  
 
Jag kommer ihåg min farmor som övertog karamellkokeriet efter sin mor, vi bodde i samma hus och det var alltid en härlig känsla när man kom hem från skolan och man kände lukten av polkagrisar. Och många var de som kom och köpte år efter år.
 
Ja det va vad jag hade, tack för uppmärksamheten.
 
PS. Jag var nyligen och lyssnade på en kille som berättade om soldater från min hembygd och det var hur intressant som helst. Han hade mycket material om en soldat, släkt till mig som jag fick ta del av. Heder åt honom.
 
Mvh Iréne