NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2003-05-04, 22:13
Egentligen borde man väl avhålla sig från att sticka huvudet i getingboet, men... jag har svårt att avstå!
Jag tycker det är lönlöst att, vare sig man är man eller kvinna, moralisera över forna tiders syn på samhällsroller. De kan ju inte på något vis ändras, hur mycket vi än vill det!
Då spelar det ingen större roll om kvinnor var mer förtryckta än män, eller om man tycker att det var fel att straffa människor som älskade, med döden, eller om man tycker att statarna skulle ha haft det bättre ställt. Vi kan inte göra det gjorda ogjort, bara lära och försöka bli bättre än dem.
Det är dessutom alldeles säkert att kvinnorna var en del av det samhälle som klassade dem enligt de normer som beskrivs härovan. De höll förmodligen lika strängt på dessa normer, som männen som gynnades av dem. Jag tror inte det var en nervärdering av kvinnan, att hon nämns som sin mans hustru när hon dör. Det är bara en återspegling av de värderingar som alla accepterade just då, och det är fullt möjligt att om kvinnan själv fått välja, hon skulle valt att bli nämnd som sin mans hustru.
Sen har vi skillnaden mellan vad som var officiellt och privat. Officiellt var mannen familjeöverhuvudet, MEN - som vi alla vet - kan det förhålla sig på annat sätt bakom hemmets yttre fasader. Så var det nog också förr, så det är inte alls självklart att kvinnorna var sina mäns vena hustrur privat. Kanske var det de som var de som styrde och ställde hemmavid! Se bara på dagens samhälle, där barnen styr och ställer hur de vill med sina föräldrar - trots att föräldrarna officiellt är deras förmyndare! Kommer någonsin våra efterkommande kollegor att läsa sådant mellan raderna?
Upprepa alltså inte samma misstag som Margareta Winberg, som moraliserade över Evert Taubes texter, där kvinnor ofta skildras som prostituerade eller lolitor. Taube är ju död, han kan liksom inte ändra sig längre! Och förresten, vad hände hans sånger om någon skulle försöka sig på att rätta till dem?
Vissa saker har ändå blivit sämre nu än förr. Vad säger ni om att kvinnor (oftast) numera berövas sitt släktnamn när hon gifter sig? Det hände sällan förr. Eller att kvinnor upprätthåller ett egen heltidsjobb, samtidigt som de (precis som förut) tar ansvar för hushållet och barnen? Eller att alltfler kvinnor står som ensamma ansvarstagare för sig och sina barn? SÅNT tycker jag är meningsfullare att diskutera och moralisera om!