NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-06
Skrivet av: Kerstin Malm skrivet 2003-05-04, 10:29
Det där med kvinnans ställning och lott i livet fascinerar när man håller på med släktforskning. Du skrev att detta inte handlade om en kvinnosaksdiskussion, men blir lätt det ändå. Satt just och läste i morgontidningen om ungdomars språk och vanor, och när man läser om hur pojkar beter sig mot flickor i skolan idag, inser man att inte mycket hänt trots allt. Kvinnan får alltid stå tillbaka.  
Idag slipper vi visserligen föda ett stort antal barn, och riskera vår hälsa i barnsängar, men istället behandlas unga kvinnor helt respektlöst av unga män.  
 
Själv har jag många småländska präster i mina anor, och slås av hur man i herdaminnena beskriver deras bana,utbildning och tjänster, sedan nämns fru och ett otal barn. Hustrurnas liv kan man bara ana sig till, hur de var. En av mina förmödrar, prästdotter liksom jag själv, blev bortgift med en dubbelt så gammal präst vid 16 års ålder, födde 18 barn, och dog sedan 38 år gammal, i barnsäng. Vilket liv, känner jag idag, som är drygt 40 och har två barn, som jag tycker är rätt jobbiga emellanåt. Vad jag önskar att jag finge prata med henne, och höra hur ghennes liv egentligen var.