NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-12-24
Skrivet av: Ernst Stjernberg skrivet 2006-12-24, 05:01
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR önskar jag alla deltagare av detta forum!
Här i Vancouver, British Columbia är det fortfarande dagen innan julafton. Vi hade en delvis solig dag med 8 grader varmt. Efter många oväder nyligen med massor av regn, vind och snö så hoppas vi det blir torrt och stilla,  åtminstone över julhelgen.  
 
En 'story' på första sidan av Vancouver Sun tidningen häromdagen gav många skandinaver oro. Det berättades att Sverige hade slutat exportera Aalborg Akvavit (eftersom den Kanadensiska marknaden var för liten) som många tycker om att dricka vid julbordet. Nu verkar det som om  Scandinavian Cultural Society fick reda på detta tragiska beslut och därför gick ut och köpte upp alla flaskor på sprit affärerna i British Columbia - hela 715 hittade man - så att de skall kunna fortsätta att sälja akvavit på deras olika evenemang, vid t.ex. jul, påsk och midsommar, på Skandinaviska Kultur Centrum. Så det blir nog en del svenska, danska och norska julbord som saknar Aalborg Akvavit i år här i British Columbia. Det sades att finnarna bara skrattade när de hörde om oron för de dricker mest vodka och det finns det fortarande gott om! Men, om man går till Skandinaviska Kultur Centrum så finns det säkert akvavit där i flera år framöver...
 
Själv ska jag fira svensk jul i år. Eftersom min fru är från England så växlar vi mellan svenskt julbord och engelsk kalkon middag. Som tur är kan man här i Vancouver köpa skinkan färdig-att-koka och nog finns det lutfisk (frusen) också men efter vi hade det den första gången så ville ingen annan i familjen utom jag ha den igen... fastän alla andra svenska rätter är väldigt omtyckta.
 
Trevlig helg!
 
Ernst
Vancouver, BC.