NULL Skriv ut sidan - Internet-mollusker

Anbytarforum

Titel: Internet-mollusker
Skrivet av: Sonja Andersson skrivet 2004-03-15, 11:23
Vad ska man med Anbytarforum till om inte att dela med sig? Om man kommit en bit upp i släktträdet och det visar sig att någon annan hunnit längre, varför då inte fråga om hjälp? Det är ju frivilligt att svara? De som hunnit längre är oftast redan kända namn och de tjänar ju i anseende på att hjälpa till om de har ork och tid? Är inte inställningen lite märklig? Jag har fem gånger varit med om att någon redan gjort delar av mitt släktträd, och fått dessa uppgifter. Detta känns pinsamt när det händer: man frågar om en ana, och får massor av generationer. Visst blir man glad, men man vet ju att inställningen till en blir konstig. Men varför ska man själv forska på ättlingar till Bure-ätten t ex, eller andra uttjatade geneologier om de redan finns utredda? Då kan man ju i stället koncentera sig på sådant som inte forskats på, och jag har ännu inte haft skäl att publicera mina egna resultat av dessa. Så det finns säkert flera som tycker att jag bara tar andras fosrkning, fastän jag inte gör det, och jag har vid några tillfällen fått försvara mig. Inställningen till internet är ju också märklig. Varför använder släktforskare internet som medium om inställningen är som den är? Varför publicerar somliga material, om avlägsna släktingar inte får använda det som källa utan att betraktas som snyltare? Det är ju min släkt också?
/Sonja