NULL Skriv ut sidan - Hur många levande ättlingar idag?

Anbytarforum

Titel: Hur många levande ättlingar idag?
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-19, 16:54
Att antalet anor planar ut efter N generationer bakåt är också vad jag förväntar mig, fast att man i genomsnitt bara skulle ha 27 unika anor redan i femte generationen (84 procent av maximiantalet 32 anor) tycker jag låter i lägsta laget. Det kanske inte är de faktiska siffrorna, utan bara ett exempel för att illustrera?
 
Sedan räcker det förstås inte att antalet är konstant; går man tillräckligt långt tillbaka måste antalet unika anor i samma generation nog även minska något, till exempel genom att tre eller fler barn till samma föräldrar dyker upp i samma antavla allt oftare, men den minskningen går väl inte lika fort. För 150.000 år sedan eller så uppskattas mänskligheten (då uteslutande bosatt i Afrika) ha uppgått till högst ett par tusen individer, om jag har förstått genetikernas teorier rätt.
 
Om antalet samtidiga anor därmed i praktiken är i det närmaste konstant under lång tid, samtidigt som jordens befolkning ökar exponentiellt, så bör antalet ättlingar till en och samma ana också öka exponentiellt (och snabbare, till dess att antalet närmar sig den totala befolkningen). Frågan är då huruvida exponenten för ett helt släktträd är större eller mindre än medelantalet barn per person (2,9 enligt min statistik)?