NULL Skriv ut sidan - Hur många levande ättlingar idag?

Anbytarforum

Titel: Hur många levande ättlingar idag?
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-19, 01:35
Just 90 procent är alltså en ren gissning, men jag försöker ta hänsyn till den höga barnadödligheten. Före 1800-talets mitt dog i genomsnitt två av fem barn före tioårsåldern, enligt Nationalencyklopedin, och barn under 15 år utgjorde vid mitten av 1700-talet en tredjedel av Sveriges befolkning (mot en femtedel i dag). Samtidigt innebär detta förstås att de tidigt avlidna barnen utgör en mindre del av folkmängden vid en given tidpunkt än om de levat till 70 års ålder. Det är med andra ord betydligt fler människor som levde någon gång under perioden 1700-1710 än som levde just den 1 januari 1705, och det är inte helt uppenbart vilka de statistiska effekterna blir på reproduktionsförmågan.
 
Om födelse- och dödstalen vore i det närmaste identiska i alla familjer, säg 2-3 barn i varje familj som överlever till vuxen ålder, så skulle alla släktgrenar hela tiden växa i omfång (och givetvis växa in i varandra genom giftermålen), och därmed överleva till vår tid. Antalet ättlingar blir 2 * 3 * 2 * 3 * 2 * 3... osv för varje generation.
 
Som Arne ger exempel på ovan kan dock antalet ättlingar redan inom några få generationer variera högst avsevärt, i hans fall från 1 till 42 barnbarn. Ibland kunde det bli 0 barnbarn (dock aldrig när det gäller våra egna anor). I varje familj finns risken att det blir noll överlevande barn, och då upphör förstås just den grenen. I och med de varierande födelsetalen kan jag inte illustrera antalet förväntade ättlingar med en lika enkel serie som ovan, men 2 * 5 * 3 * 8 * 0 * 4 är givetvis noll... Ju tidigare nollan dyker upp på de olika delgrenarna, desto större risk att hela grenverket krymper snarare än växer med tiden.
 
Det är mycket möjligt att 90 procent är en grov överdrift, men låt mig säga åtminstone 50 procent ättlingslösa. Det påverkar ändå inte slutresultatet så väldigt mycket; från 10 till 50 procent överlevande släktgrenar innebär bara att de 100.000 tiomänningarna reduceras till 20.000, alltså fortfarande ungefär samma storleksordning.
 
Det skulle gå att simulera befolkningsutvecklingen med utgångspunkt från såväl faktisk befolkningsstatistik som hypotetiska data, för att se åt vilket håll det lutar. Jag känner dock inte till något program för detta.