NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-05
Skrivet av: Bernt Bergkvist (Swetrot) skrivet 2003-09-03, 19:23
Hej Maud!
 
Jag tycker det är självklart att man hjälper till med mycket på en gång, gärna flera generationer om man kan. Det är ändå ett digert arbete för den som fått informationen att gå igenom det hela i källorna och fylla på med all kringinformation som är det som gör släktforskningen rolig.  
 
Kringinformation som vem alla syskon gift sig med, var de tog vägen, vilka gårdar de bott på, vilka andra som bott på gårde, vilka är alla faddrar och varför blev det just de, vad de arbetat med, bouppteckningar, domböcker, kyrkoräkenskaper och allt annat som en släktforskare kan ägna timmar åt att studera.
Personerna och datumen i de raka släktleden är ju bara en grunduppgift och en förutsättning för att man skall hitta resten.  
 
Jag tillhör dem som ibland råkar skriva ut 4-5 generationer till den som frågar något, och hittills har ingen som fått uppgifterna tagit illa upp, och skulle det finnas sådana människor så antar jag att de efter denna diskussion skriver ut tydligt i sin efterlysning att här vill de minsann inte ha mer än bara en ledtråd.
 
Bernt Bergkvist