NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-02
Skrivet av: Anders Karlsson skrivet 2005-12-01, 21:43
Det går, precis som Niclas Rosenbalck skriver, att med hyfsad säkerhet hitta anor mycket långt tillbaka i tiden. Mängder av svenskar, däribland troligen jag, är på ett eller annat sätt släkt med Birger jarl. Mitt släktskap med Birger jarl är lite osäkert , eftersom det är via hans oäkte son Gregers Birgersson. Jag vet däremot säkert, eller så säkert man kan veta, att jag är släkt med Margareta Filisdotter (Örnsparre) (död efter 1317). Gregers Birgersson var troligen hennes morfar.
 
Jag hade dock kunnat härstamma från något annat av Birger jarls barn. I så fall hade jag med stor sannolikhet kunnat säga att jag var släkt med Birger jarl. Osäkerhet finns dock alltid i släktforskning. Hur många vet egentligen helt säkert att deras morfars farfars mor enligt kyrkböckerna verkligen är deras rätta morfars farfars mor?
 
Många människor kan hur som helst med rimlig säkerhet säga att de är släkt med Birger jarl. Från honom är det sedan lätt att hitta ytterligare generationer bakåt. Den som är släkt med Birger jarl är också släkt med Ingegärd Knutsdotter av Danmark, vars mor troligen var Adele av Flandern. Från henne är det fullt möjligt att på ett källkritiskt sätt hitta anor så långt tillbaka som Karl den store och ännu längre. Kanske är biskopen Arnulf av Metz (död 640-07-18) den tidigaste anan som kan hittas på ett källkritiskt sätt. Jag vet att en del hittat romerska anor, men jag har inte blivit övertygad om att det är godtagbart ur ett källkritiskt perspektiv.
 
För min del är dock osäkerheten kring om Adele verkligen var Ingegärds mor, för stor, för att lägga någon större energi på att hitta Adeles anor.
 
Mvh
Anders Karlsson