NULL Skriv ut sidan - Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?

Anbytarforum

Titel: Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?
Skrivet av: Maria Necander Bohlin skrivet 2005-12-19, 10:16
Släktforskning handlar väl inte bara om hur långt tillbaks man har kommit i släkten utan lika viktigt är det väl att får reda på så mycket som möjligt om sina anfäder; levnadsförhållanden osv. Men självklart är det kul när man kommer långt tillbaka i tiden.  
 
Jag har tillgång dels till egen forskning, främst på morfars sida, och till forskning gjord av släktingar, forskning som därmed räknas som andrahandskällor. I min egen forskning har jag kommit ner till personer som bör vara födda i slutet av 1500-talet. Jag har inte några födelsedatum på dem utan bara dödsår i många fall. Dessutom är uppgifterna tagna ur husförhörslängderna då det inte finns födelse- och dödböcker för dessa tidiga år.  
 
På farfars sida finns en släktutredning gjord av min farfars kusin som sträcker sig ner till år 1508. Hur han fått tag på uppgifternba kan jag bara spekulera i, personen i fråga ägde en del mark. På mormors sida finns också en släktutredning gjord (delvis) då hon kom från Orust och hette Reuterberg. Den bok Orust släktforskarförening gjort om Släkten Reuterberg innehåller uppgifter som sträcker sig ner till 1500-talet. Men som sagt har jag inte kollat upp alla dessa uppgifter...ännu!!! Just nu är det farmors släkt som gäller och där är det fortfarande sekelskiftet 1800-1900 som gäller. Det kan vara nog så svårt.
 
Mvh Maria Necander Bohlin