NULL Skriv ut sidan - Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?

Anbytarforum

Titel: Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?
Skrivet av: Tomas Karlsson skrivet 2005-12-15, 00:25
Hej Ralf!
 
Jag rekommenderar att du införskaffar Onomastique et Parent? dans l'Occident m?di?val (2000) av Christian Settipani och läser sidorna 185-229. Där jämför han senare texter med samtida, mer trovärdiga, källor. På s. 229 har han gjort en sammanställning över Arnulfs förfäder, detta enligt honom själv i en diskussion på soc.genealogy.medieval.
 
Utan att ha satt mig djupare in i ämnet vågar jag påstå att uppgifterna om Mummolin, Bodogisel och Babon kommer från den samtida, kristne poeten Venantius Fortunatus (f. på 530-talet och död e. 600). Fortunatus var nära vän till th?ringiska prinsessan Radegunde (död 587) som gifte sig med frankerkung Klotar I (död 560/61). Fortunatus torde därför ha varit väl insatt i den dåtida politiken.
 
Mer om Fortunatus kan du läsa här:
http://www.newadvent.org/cathen/06149a.htm
 
Vad gäller titeln dux så vore det nog mer riktigt att till svenska översätta det såsom härförare - ordet hertig har en någorlunda annan innebörd i modern tid (jfr det gamla ordet jarl).
 
När blev Aquitanien ett hertigdöme? Frankerkungen Charibert I brukar listas som dess förste hertig (561-567), men redan Klodvig I erövrade i 500-talets början såväl Aquitania I som Aquitania II från goterna. Aquitanien kom sedan att enas och splittras flera gånger om innan det långt senare blev ett ärftligt hertigdöme.
 
Den storman Gundowald du talar om nämns av Gregorius av Tours, och enligt Gregorius kallades Gundowald för Ballomer av sina fiender. Gundowald, möjligen son till Klotar I, utropades till kung i Limousin 584 men dödades året efter i Comminges. Se Eugen Ewig, Die fränkischen Teilungen und Teilreiche (511-613), 1953, s. 682-685.
 
MvH/Tomas