NULL Skriv ut sidan - Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?

Anbytarforum

Titel: Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-12-14, 20:35
Hej Tomas!
 
Det är väldigt intressant information du kommer med här ovan beträffande Saint Arnoul som levde i slutet av 500-talet och början av 600-talet. Visserligen finns det massor av förfäder till denna tidigmedeltida biskop av Metz. Dessutom finns det flera försök att finna förfäder till honom men då rör man sig på otroligt hal is. Det blir bara spekulationer och samtidigt rasar seriösiteten i släktforskningen om vi går vidare. Därför har jag medvetet valt att absolut inte gå vidare med att försöka lista ut vilka som var hans föräldrar.
 
Enligt de väldigt spekulativa genealogierna nämns Bodogisel. Nu tänker inte direkt på genealogierna utan på påståendet i dessa att han skall ha varit austrasisk dux i Aquitanien. Jag hänvisar nu medvetet till en internetsida som inte är så värst seriös men jag gör det för att ytterligare poängtera att det uppenbarligen finns flera omnämnanden att Bodogisel var austrasisk dux i Aquitanien (Duke of AQUITAINE):  
 
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~jamesdow/s012/f743621.htm
 
Poängen i mitt inlägg är att jag vill fråga varifrån härstammar informationen att han var austrasisk dux i Aquitanien? Är det ursprungligen från Vita Gundulfi från 800-talet? Jag tycker detta är intressant eftersom jag inte tidigare har stött på informationen att det i slutet av 500-talet skall ha existerat en hertig Bodogisel av Akvitanien vid denna tid. Finns det överhuvudtaget några bevis i källorna att Bodogisel verkligen var hertig av Akvitanien? Fanns det vid den här tiden överhuvudtaget några hertigar av detta område. Med andra ord undrar jag om Akvitanien verkligen var ett hertigdöme redan vid den här tiden? Grundfrågan är egentligen när blev Akvitanien ett hertigdöme?
 
Det enda som jag kommer på är att stormannen  Gundowald vid den här tiden i början av 580-talet hade planer på och verkligen försökte göra sig till kung av Akvitanien.