NULL Skriv ut sidan - Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?

Anbytarforum

Titel: Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?
Skrivet av: Anders Karlsson skrivet 2005-12-03, 23:03
Hej,
 
Ralf Palmgren skrev: Vad är osäkert med dessa personer? Vilka primärakällor eller vetenskaplig forskningslitteratur hänvisar du till i ditt påstående? Delas din åsikt av flera etablerade genealoger och medeltidshistoriker eller är det bara ditt påstående? Jag skulle nog som medeltidshistoriker vilja påstå att Birger Jarl verkligen hade med en för eftervärlden okänd kvinna en illegitim son som hette Gregers Birgersson.
 
Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Min mmmfmfmmmmfmmfffmfmmfmm samt mmmfmfmmmmfmmffmfmfmmfmm hette Margareta Filipsdotter (Örnsparre)(belagd 1312-1317). Hennes far var riddaren, riksrådet och lagmannen Filip Ingevaldsson (Örnsparre) (belagd 1285-1318, död 1318-05-28). Han var i ett av sina giften gift med en dotter till Gregers Birgersson, Birger jarls oäkte son. Som jag förstått det, är det inte helt klarlagt om Gregers Birgerssons dotter verkligen var mor till Margareta Filipsdotter (Örnsparre). Om hon inte var det, är jag inte släkt med Birger jarl. (Det kan jag i och för sig vara på något annat sätt, som idag inte går att härleda. Även på medeltiden måste frälsesläkter fallit ner i bondeståndet.) Det är här osäkerheten finns. Jag menar alltså inte att det skulle finnas någon osäkerhet huruvida Gregers Birgersson var son till Birger jarl, utan huruvida hans sondotter var mor till Margareta Filipsdotter (Örnsparre).
 
Den källa jag främst använt är ÄSF, som jag dock inte har något eget exemplar av.
 
Är det någon som vet mer om Ad?le av Flandern. Hur sannolikt är det att hon är Ingegärd av Danmarks mor?
 
Mvh
 
Anders Karlsson