NULL Skriv ut sidan - Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?

Anbytarforum

Titel: Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan?
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-12-02, 23:29
Hej!
 
Anders Karlsson
 
Mitt släktskap med Birger jarl är lite osäkert, eftersom det är via hans oäkte son Gregers Birgersson. Vad är osäkert med dessa personer? Vilka primärakällor eller vetenskaplig forskningslitteratur hänvisar du till i ditt påstående? Delas din åsikt av flera etablerade genealoger och medeltidshistoriker eller är det bara ditt påstående? Jag skulle nog som medeltidshistoriker vilja påstå att Birger Jarl verkligen hade med en för eftervärlden okänd kvinna en illegitim son som hette Gregers Birgersson. Jag påstår således att Gregers Birgersson (Bjälboättens oäkta gren) verkligen var illegitim son till Birger Jarl. För att ta ett lättillgängligt exempel kan nämnas att det på den svenska versionen av Wikipedia står så här om Gregers Birgersson: Han var son till Birger jarl och född utanför äktenskapet av en okänd kvinna. Jag är inte ensam om att anse detta. Jag känner även flera andra medeltidshistoriker som delar min åsikt. Bland annat skrev Jarl Gall?n i ÄSF 1:1 på sid 41 om Folkungaättens oäkta gren: Uppsvensk stormannaätt, härstammande från Birger jarls oäkta son herr Gregers och genom äktenskap befryndad bl.a. med Finsta- och Rumbyätterna. Tyvärr har jag inte tillgång till SBL för tillfället men det skulle vara intressant att även få veta vad de anser.
 
Jag är dock bevisligen släkt med regenten i Sverige och grundaren av Stockholm Birger Jarl!  Det är nämligen fullt möjligt att härstamma från hans äktfödda barn med Ingeborg av Sverige. Jag har själv skrivit in härstamningar från Birger Jarl genom flera av hans äktfödda barn:
 
1. Rikissa av Sverige
 
2. Konung Magnus Ladulås av Sverige (1275-1290)
 
Jag är på så sätt även ättling till Birger Jarls farfars mor Ingegerd af Danmark. Jag påstår inget om hennes föräldrar. Däremot kan jag med glädje meddela att jag även är släkt med hennes (möjliga) morföräldrar Comte Robert I le Frison de Flandre (1071-1093) och Gertrud von Sachsen. Jag har därför även släktforskat kring deras förfäder.  
 
Om man håller på med källkritisk genealogisk grundforskning så är det fullt möjligt att som längst nå tillbaka ända till två av Austrasiens mäktigaste stormän Saint Arnoul och P?pin I de Landen. De avled båda omkring år 640.
 
Åke Bjurström
 
Menar du då att Sveriges äldsta svenska ätter (Natt och Dag, Bielke och Bonde...) endast genom ganska lösa spekulationer om släktskap härstammar på svärdssidan (faderlinjen) från slutet av 1200-talet respektive början av 1300-talet? Enligt ditt resonemang skulle de ju som längst nå tillbaka till Stormaktstiden på 1600-talet!