NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2005-10-22, 07:22
Det är med skräckblandad förtjusning jag tar del av detta exempel på människors önskningar, drömmar och fantasier om sina anor och i andra diskussioner deras (slotts-)boningar. Det är inte första, eller sista, gången vi möter detta. (Jag har i ett privat mejl blivit kritiserad för att vara nedlåtande, när jag inte tog det riktigt på allvar).
 
(Även farhågor om släktskap skulle ju kunna passa in här, men de hörs sällan eller aldrig av! Usch, vi kanske är släkt med kungen! Eller med den ökände personen NN!)
 
Detta speglar också den diskussion som råder även inom de vetenskapliga forskningsfälten, och då inte minst de teologiska genom historien.
 
En hållning är att allt som inte går att bevisa genom källkritiska belägg inte kan sägas finnas eller vara sant. (Motsvarar ateisten, men också de som påstod att jorden var platt, tills bevis kom om motsatsen!).
 
En annan säger att det är sant, men det går bara inte att bevisa eller belägga vetenskapligt ännu (eller kanske aldrig någonsin, men det är sant iallafall). (Motsvarar den troende, men även många teoretiker med avancerade hypoteser tills de vetenskapliga bevisen eventuellt kommer!)
 
Skeptikern säger att det kan vi inte (med visshet) uttala oss om, eftersom vi saknar undersökningsmetoder eller material. (Motsvarar agnostikern, men även de flesta moderna vetenskapsmän.)
 
I detta specifika fall finns det ju faktiskt källor som styrker ett faderskap och gör saken betydligt lättare att reda upp, men så är det ju inte med alla dessa okända fäder (och till och med mödrar, som i min mormors farfars fall) som gett upphov till släktfantasier om ett kungligt faderskap, för att kittla fantasin och/eller hävda sig!
 
Eller som i mitt fall barnets egna fantasier/skrönor om kungligt eller fint adligt påbrå, med påståenden om resligare längd och större begåvning än de övriga bondpojkarna i socknen, som skulle ha belönats med vitsord av prästen, vilket kittlat och lockat även de bildade inom släkten att tro på detta, tills jag fann prästens anteckning Osedvanligt lat!
 
Där han dessutom i vuxen ålder, innan han gifte sig och spred sina fantasier till barnen, också (kungligt?) lyckades göra två ogifta systrar med barn samtidigt!  
 
Självhävdelse och självbedrägeri, högst sannolikt utan någon som helst sanning!  
 
Men vilken överraskning för oss skeptiker i de, kanske helt okända, fall DNA-testen visar att det är sant!  
 
Det ska bli intressant att se vad som framkommer om Islands befolkning, när man nu kartlägger arvsanlagen där!
 
Skulle Bernadotterna, och alla andra svenskar, tåla en sådan genetisk granskning, utan eventuella obehagliga (eller behagfulla) överraskningar?  
 
Vad ger de genea(o)logiska vadslagningsexperterna för odds på att något okänt Bernadottebarn skulle komma fram?  
 
Jag sätter en krona på minst ett okänt kungabarn, vågar Bernadotterna sätta sin emot?