NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2005-10-21, 13:32
Hej alla! Jo, Yvonne jag skickar dig hellre lite bilder...är inte så bra på datorer. Om du ger mig din adress. Jovisst Helene och Ann, kan det vara så! Även hans mor: Christina Bellander kom ju från den begåvade Munktell-släkten, därifrån kan ju mycket konstnärligt också ha kommit. Vad jag försökte säga var ju bara: att Bernadottesläkten är känd för att vara konstnärlig! Det stämmer in även på vår släkt, det var allt. Vänta bara när ni får se en bild på Rudolf!!! Nästan alla som ser honom säger spontant: En Kung! Han ser ju ut som Jean Baptiste Bernadotte! Detta är sanning!
 
Många människor har också spontant sagt till mig då jag börjat att prata om detta: Ja, man kan faktiskt se prinsessan Madeleines drag i dig.
 
Min mormors mor: Johanna, är oerhört lik Kronprinsessan Victoria!
 
Men som sagt...ni får se själv. En annan sak som jag kan tillägga: Christina Bellanders mor kom ju från den fina industrisläkten Munktell - som man kanske skulle kunna kalla för 1800-talets Wallenbergare?. Hon hette: Gustava och gifte sig med Kronofogden: Olof Bellander. De fick 8 barn, 4 flickor och 4 pojkar - alla växte upp på gården: Mycklinge, strax utanför Västerås. Gustava var faster till den så kända industriledaren Theofron Munktell (som alltså var kusin till Christina). Denne Theofron startade 1832 Munktells Mekaniska Verkstad i Eskilstuna - idag heter företaget: Volvo Construktion Equipment och är världsledande på anläggningsmaskiner (säljer till 200 länder!). Han räknas också - tillsammans med Samuel Owen - som en portalfigur när det gäller Sveriges industrialisering!! Han fick även en medalj av Karl Johan! Varför jag nämner detta är för att visa på vilken samhällsnivå som denna släkt Munktell/Bellander då rörde sig. Christina var såldes inge vanlig piga.
 
Vänligen: Ulf Sawert.