NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-10-21, 13:10
Jag kan inte förstå personer som försöker skapa sig ett bättre förflutet / släktträd än det de har fått av föräldrarna. Varför är det så väldigt viktigt för många att ha europeisk högadel / aristokrati eller kungligheter bland förfäderna? Vad vinner man på det? Oavsett sina förfäder är man ändå samma person som man alltid har varit. Inget förändras om man kan bevisa att man har högadel eller kungliga personer bland förfäderna som levde för några hundra år sedan.
 
Konung KARL XIV JOHAN av Sverige och Norge (05.02.1818-08.03.1844) hade endast ett bevisligt barn. Det var hans efterträdare Konung OSCAR I av Sverige och Norge (1844-1859). Från honom härstammar i rakt nedstigande led på svärdssidan dagens svensk monark Konung CARL XVI GUSTAF av Sverige (1973-).
 
Jag förstår inte varför Rudolf Wallins far inte kan ha varit musikläraren Daniel Magnus Wallin? Vad är det som säger emot kyrkoböckernas påstående? Eller är det så att du personligen tycker att det är finare att ha en kung bland förfäderna i stället för en vanlig musiklärare? Jag förstår inte vad man vinner på att försöka förfina sitt ursprung och tro att kungen var den äkte fadern och inte musikläraren. Jag skulle vara lika nöjd med att kunna bevisa att jag har en musiklärare i släkten.