NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2005-10-21, 10:29
Hej igen! Bra Carl-Fredrik! precis så är det. Naturligtvis så står inte Kungens namn där i födelseboken. Jag har inte själv sett födelseboken men jag har ett släktträd där många av uppgifterna står. Där står det att Rudolf (officielle) far hette: Daniel Magnus Wallin. Han var musiklärare i Västerås. Som alla förstår så finns det inga andra säkra bevis i sådana här fall än ett: DNA-test. Allt det andra blir bara indicier. Saken gäller då att lyckas taga fram tillräckligt starka indicier så att man blir tagen på allvar. Detta tycker jag att jag har lyckats med. Bevisligen bör hon ju ha vistats i Kungens närhet då hennes bror Olof var så nära vän med Kungen - och han närmaste man: Magnus Brahe!? Eller? En annan av hennes bröder: Knut Bellander gifte sig med Major Stiernswärds dotter. Denne Major Stiernswärd (jag har alla för-namnen hemma, sitter och skriver ute nu) ägde slottet
Engeltofta i Skåne/Halland som senare köptes av Kungen då Majoren behövde pengar. Således tillhörde även Knut sällskapet runt Kungen. Man får väl förmoda att Major Stiernswärd och Kungen var nära vänner då Kungen ju hjälpte honom?
 
En fråga till dig Yvonne: Om jag skickar dig en bild på Rudolf Wallin, tar du in den då här? Får jag även para ihop honom med en bild på karl XIV Johan? Så får sällsapet här se själv med egna ögon de stora likheterna! Och Yvonne...jag är inte ute efter smygreklam tro mig...
 
Jovisst är det som du säger Anna-Carin, att generna blir utspädda med tiden. Men jag har ju parat ihop ansikten från betydligt tidigare led också, glöm inte det. Det är märkligt detta med gener, även om det procentuellt inte skall ha någon större betydelese så brukar det ändå synas drag och likheter trots att det kan ha gått hundratals år!! Detta har jag sett på många, många människor genom åren.
 
Rudolf gifte sig med adelsdamen: Laura Gagge 1854 - hon var 19 år och han var 34. De fick fyra barn: Laura, Oscar, Johanna och Gustav - lägg märke till Kunganamnen på sönerna! Jag kommer från Johanna, som gifte sig med Kyrkoherden Otto Södergren (Västanfors). De fick tio barn varav Märta som var min mormor. Rudolf var känd för sitt ståtliga yttre och var en stjärna där på Operan! Han var med i Musikakademin och sjöng förmodligen även tillsammans med Jenny Lind! Det skall finnas ett porträtt på honom där på Kungliga Operan (tredje etaget). Han var lång och ståtlig, precis som Kungen. Vi har sedan fullt med långa och smala människor på denna sida! En annan sak: våra släktingar på denna sida är känd för att bli väldigt gamla - precis som Berndottarna! Både min mor och jag är extrema kvällsmänniskor, precis som Karl Johan var (sängkammarregementet!). Vi har även konstnärligt begåvade personer på denna sida, precis som Berndottarna! (Själv är jag kompositör (amatör) och målar även tavlor). Vi har även både Justitieråd och Bankdirektörer inom denna gren, alltså driftiga personer.
 
Vänligen: Ulf Sawert.