NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-22
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-10-20, 23:11
Jag brukar ju som bekant mana dem som kommer med dylika påståenden om kunglig härkomst till viss återhållsamhet, eftertanke och framför allt källkritik (se vidare mitt inlägg under Kunglig genealogi: Kungliga snedsprång - en seglivad genre). Detta står jag självfallet fortfarande för, men är ni inte lite väl elaka mot Ulf nu? Troligen stämmer inte hans hypoteser, men han är säkerligen i god tro, och har uppenbarligen inte följt anbytarforum så länge, varför han följaktligen inte känner till de hårda tag och gliringar som brukar råda här. Jag vet...
 
Vissa personer har ju annars slagit ner som hökar på mig och kallat mig elak, ironisk, sarkastisk etc. (något som definitivt inte varit min avsikt, jag lovar...), när jag några gånger har kommit med synnerligen befogade ifrågasättanden vad beträffar källkritik och annat matnyttigt gentemot uppenbarligen gröna och oerfarna släktforskare. Detta fastän jag egentligen bara kommit med faktiska sakupplysningar och råd (därför att jag tagit personen i fråga på allvar och utgått ifrån att de som skriver i anbytarforum är vuxna personer, fullt kapabla att svara för sig själva) och inte bara strukit medhårs och daltat.
 
Nåväl, strunt samma. Historia är historia och passerat är passerat. Beträffande den aktuella diskussionen: Gå till födelseboken? Jovisst, självklart är detta det första man bör göra, när man utforskar en persons härstamning, långt långt innan man ställer upp hypoteser och drar slutsatser som ligger utanför de upplysningar som källmaterialet ger (men observera i sammanhanget att källor inte nödvändigtvis måste vara uteslutande skriftliga, även om källvärdet för en muntlig uppgift naturligtvis sjunker i förhållande till den tid som förflutit sedan den refererade händelsen skedde...). Men jag utgår ifrån att Ulf redan konsulterat födelseboken.  
 
Men ärligt talat: Är det verkligen någon som tror att födelseboken skulle bli någon sorts sesam - öppna dig i sammanhanget? Skulle det i födelseboken månne stå: FADER ÄR H.M:T KONUNGEN eller något liknande? - Naturligtvis inte! Något sådant har aldrig stått i en svensk födelsebok (givetvis under förutsättning att det inte är fråga om kungarnas äktfödda barn) - och detta oberoende av sanningshalten i påståendena eller hypoteserna. För visst har det förkommit att svenska kungar haft utomäktenskapliga barn - men detta har självfallet aldrig basunerats ut (basunatorn skulle i dylika fall troligen aldrig mera kunna hålla i en basun...), tvärtom har sådant under de senaste 250 åren (tidigare var det ju annorlunda...) alltid tystats ner, i synnerhet under 1800-talets senare hälft, dubbelmoralens och hyckleriets förlovade tid.
 
Ska vi vara realistiska (och det bör vi väl vara?), torde de uppgifter vi skulle kunna få av en dylik födelsebok från 1820 vara endera av följande tre typer:
 
1) Uppgift om fader saknas. Barnet är antecknat som oäkta och endast moderns namn finns utsatt.
 
2) Uppgift om såväl fader som moder saknas. Detta var inte ovanligt i början av 1800-talet, i synnerhet inte om det är fråga om Stockholm, där under vissa år så många som mellan vart tredje och vart fjärde barn var fött av okända föräldrar (dvs de föredrog att vara anonyma, vilket de sedan Gustaf III:s tid hade rätt att vara, detta för att få ner det höga antalet barnamord)
 
3) Uppgift om såväl fader som moder finns, och det finns inget spår av kungligheter där... Dessa uppgifter får man helt enkelt tro och lita på, om inte synnerliga omständigheter föreligger, som gör att man kan misstänka en annan tingens ordning. Men då måste man ha väldigt mycket på fötterna, och lägga fram om inte konkreta bevis (fast helst sådana, naturligtvis!), så åtminstone en mycket trovärdig indiciekedja. Och sådana är mycket svåra att få fram under tidigt 1800-tal. Och utan bevis eller graverande indicier kan man ju gissa eller spekulera hur mycket man än vill - det saknar ju ändå praktisk betydelse, och man kommer ingenstans med det.
 
Så jag tror inte att födelseboken skulle kunna ge något definitivt och avgörande besked i just det här fallet.